Intresset för Paralympics större än någonsin
Aldrig tidigare har Paralympics nått ut till så många i Sverige som under sommarens spel i Paris. Det mediala genomslaget ökade med 54 procent jämfört med sommarspelen i Tokyo 2021.
Sommarspelen i Paris blev en stor publiksuccé med över 12 miljoner sålda biljetter, vilket slår det tidigare rekordet från London 2012 på 10,9 miljoner. Dessutom ökade genomslaget i svensk media med 54 %. Det visar att intresset för paralympisk idrott växer starkt, både internationellt och hemma i Sverige.
– Det känns fantastiskt att se våra paralympier få det erkännande de förtjänar. Det är ett kvitto på att parasport växer sig större för varje år som går. De paralympiska värdena kan inspirera och förändra attityder både på och utanför arenorna, och journalisterna börjar se att det finns ett brett allmänintresse i att bevaka parasport, säger Elias Håkansson, pressansvarig på Sveriges Paralympiska Kommitté.
Paralympier inspirerar
Den ökade uppmärksamheten är en följd av prestationer på tävlingsarenorna och ett hårt arbete från aktiva och teamen runt dem. Men också ett ökat intresse för parasport generellt, inte bara i samband med Paralympics.
– Starka ögonblick som när Nicolina Pernheim Goodrich tar sin efterlängtade medalj på sitt fjärde Paralympics, och bara 8 månader efter dotterns förlossning engagerar enormt. I allt större utsträckning är publiken nyfikna på människorna bakom prestationerna, det är det som engagerar och inspirerar, avslutar Elias Håkansson.
Publicerad: 2024-10-30
Senast uppdaterad: 2024-10-30