Gå till innehåll
Parasport Gävleborg
Parasport Gävleborg

Idrottskonsulent Elin föreläste och inspirerade på Västerbergs Folkhögskola

Elin föreläser

Bildbeskrivning: Elin föreläser på Västerbergs folkhögskola

I samband med en aktivitetsdag i Sandviken under påsklovet tidigare i år fick vi en förfrågan från Västerbergs Folkhögskola i Storvik om att hålla i en föreläsning för elever som studerar till lärar- och elevassistenter.

Studier och rapporter visar att grunden till fysisk aktivitet läggs i tidig ålder, vilket gör skoltiden väldigt viktig; förutsättningarna för fysisk aktivitet på skolan, möjligheter att delta i lek och det sociala samspelet på raster, flertalet faktorer som påverkar vårt förhållningssätt till fysisk aktivitet. Därav är vi glada att vi i ett tidigt skede får möjligheten att berätta vilken viktig roll lärar- och elevassistenter har i individers långsiktiga folkhälsa.

Utöver lärar- och elevassistenter deltog även studenter som läser dramapedagogutbildning vid Folkhögskolan.

Vår konsulent Elin inledde förmiddagen med en timmes teori i aulan för ca 20 deltagare. Passet innehöll en introduktion i Parasport, vilka målgrupper vi riktar oss till och deras generella ohälsa, några viktiga begrepp, Parasport Gävleborgs uppdrag samt en genomgång i vilka förutsättningar som krävs för att våra deltagare skall ges likvärdiga möjligheter till en aktiv fritid med utgångspunkterna;

· Individens förutsättningar

· Samhällets insatser

· Samhällets utformning

· Individens utgångspunkter

Efter lunch samlades vi i idrottshallen där deltagarna fick chansen att testa på både Goalball och rullstolsbasket.

Deltagarna fick efteråt fylla i en utvärdering där vi ställde frågor kring det teoretiska passet och filmen Länk till annan webbplats. som visades om Hillevi Salomonsson och hennes känslor kring möjligheter att hålla på med en idrott, de fick också svara på vad de som lärar- och elevassistenter skulle kunna göra för att uppmuntra till mer rörelseglädje i skolan och/eller på fritiden.

Några av deltagarnas reflektioner;

Berätta fritt vad du tänker, tycker och känner efter Elins föreläsning och de praktiska övningarna. Var det något särskilt som fick fäste hos dig?

”Parasport borde synas mer, subventioneras mer för familjer, bli tydligare att hitta för de som behöver. Mer pengar till sporten för att satsa på alla ungar som behöver det. ”

”Det var SÅ kul att prova på! Goalball var en stor koncentrationsutmaning!”, ”Rullstolsbasket, vilken koordinationsutmaning! Så roligt.”

”För oss var det en kul grej att prova på. För någon som faktiskt behöver det kan det vara skillnaden på att bli fast hemma, deprimerad eller komma ut och röra sej, träffa kompisar, utmana sej.”

”Övningarna vara både roliga och utmanande. Man fick en större förståelse. Och det öppnade även mina ögon att parasport inte behöver vara nåt krångligt utan även går att utför med enkla medel. Vilket får mig att ifrågasätta varför man inte har mer parasport på till exempel skolidrotten. Det är ju ett enkelt sätt att avdramatisera funktionsvariationer.”

”Att man tar mycket för givet som kan vara svårt eller ett hinder för andra. Tex kolla om de finns toalett dit man ska eller kan barnet komma upp på läktaren vid sportevenemang. Att tidigt låta barnen finna rörelseglädje på något sätt och att skolan kan ha en stor roll i att hjälpa elever som har funktionsnedsättning. Det var väldigt kul att testa i praktiken och jag tror de skulle vara nyttigt att testa på som ung elev i skolan. För att skapa ett öppnare klimat och mer inkludering samt förståelse för andra.”

”De är många aktörer som ska samverka för att det ska fungera på ett bra sätt och att inte föräldrar ska bli utbrända eller sjukskrivna för att de kämpar för sina barn.”

Vad tänker du om filmen om Hillevi?

”Man blir helt varm i hjärtat. Men också lite ledsen för alla de barn som inte har samma möjlighet. Vilket alla borde kunna ha. Ja, om hon inte hade haft möjligheten att sporta hade livet antagligen varit skit för henne.”

”Som Hillevi själv beskriver är de hennes sätt att motverka depression och känna glädje i livet. Man förstår vilken stor betydelse de har för den enskilda individen att få känna gemenskap, rörelseglädje och ha hälsa och välmående i livet.”

Vad ser du att du som lärar- & elevassistent skulle kunna göra för att uppmuntra till mer rörelseglädje i skolan och/eller på fritiden?

”Hitta nya udda sporter som utmanar alla. Goalball var ett lysande exempel på det. Få eleverna att själva leta upp udda sporter som man kan prova.”

”Små enkla uppgifter, utmaningar som inkluderar fysisk aktivitet på rasterna och som inte bara är fotboll.”

”Att avdramatisera. Att inte “projektera” kring rörelse. Att inte göra rörelse till något avancerat, stort och krävande. Utan att istället få rörelse till något enkelt och självklart i vardagen och något som är tillgängligt för alla oavsett förutsättningar. Att hjälpa till att skapa dessa förutsättningar”.

”I skolan kunna prova på olika sporter även testa på Parasport som en del av idrotten för att skapa förståelse samt ge någon annan elev chansen att glänsa. Tillgå med information om hur eleverna kan vända sig till olika idrottsföreningar för att testa på. Kolla upp utbudet i kommunen, ungdomsgårdar, friluftsfrämjande och informera om Fritidsbanken.”

Vi är så glada för att vi fick komma till Västerbergs Folkhögskola och göra ett besök. Vi vill tacka för det engagemang som deltagarna bjöd på, både under det teoretiska och praktiska passet. Vi blir också såå glada när vi läser utvärderingarna. Tillsammans skapar vi bästa möjliga förutsättningar för personer med funktionsnedsättning att idrotta och vara fysiskt aktiva.

Parasport – en unik kraft som förverkligar drömmar!

Eleverna testar goalball

Bildbeskrivning: Studenterna testar goalball

Eleverna testar rullstolsbasket

Bildbeskrivning: Studenterna testar rullstolsbasket

Elin föreläser framför elever på Västerbergs folkhögskola

Bildbeskrivning: Elin föreläser framför studenter på Västerbergs folkhögskola

Publicerad: 2025-09-24

Senast uppdaterad: 2025-09-24